FANDOM

Jogiin86, eli salolainen Juuso, on vuosien 2009 ja 2010 aikana YouTubeen videoita tehnyt käyttäjä. Hän käytti useita tunnuksia ajan mittaan (Snaipperi98, Nissanmoodi861...), mutta Jogiin86 vakiintui myöhemmin hänen nimekseen. Hän oli 11-vuotias ja omalaatuinen YouTube-persoona, joka oli merkittävä meemien synnyttäjä. Hänen luomiin meemeihin lukeutuu mm. "4,5/5 ei maistu salami"-sanonta ja hän yleisti 5/5 arvosteluasteikon YouTuben keskuudessa.

UraMuokkaa

Jogiin aloitti YouTube-uransa vuoden 2009 loppupuolella. Hän käytti Snaipperi98-tunnusta kommenttien kirjoittamiseen joulukuusta helmikuuhun. Helmi-maaliskuussa hän käytti Nissanmoodi861 ja Timppa103-tunnuksia videoiden lataamiseen. Maaliskuun lopulta asti hän käytti Jogiin86-tunnusta, joka sittemmin on tullut kuuluisaksi.

16.6.2010 kaikki Jogiinin käyttäjät videoineen poistettiin YouTubesta. Syytä ei tiedetä eikä Jogiin ilmoittanut asiasta etukäteen mitään, vaan lataili videoita vielä kesäkuunkin puolella. Vastuussa on luultavimmin ollut Jogiinin äiti, koska myöhemmin ilmeni, että hän oli tietoinen videoista. Poistamishetkellä pelkästään Jogiin86-kanavalla oli noin 1000 tilaajaa ja yhteensä yli 160 videota.

VideotMuokkaa

Huomattava osa Jogiinin videoista oli arvosteluvideoita. Arvostelun kohteet vaihtelivat lukkosulasta valmisruokiin. Ne päättyivät lähinnä 5/5 arvosanaan ja olemattomiin kuvailuihin, kuten "Ihan hyvää tää on". Suurin osa oli kuitenkin vlog-tyyppisiä videoita, joiden pituus vaihteli muutamasta sekunnista useihin minuutteihin. Hän kierteli ympäri Saloa esitellen paikkoja ja ihmetellen ympäristöä. Jogiin otti selvästi vaikutteita aikansa YouTube-tähdistä, kuten Pasi Viherahosta. Hän kävi dyykkaamassa roskiksilla, esitteli ruokavinkkejä ja valitti bensan hinnoista. Vaikka kaikki tiesivät, että kameran takana on korkeintaan alakouluikäinen henkilö, yritti Jogiin vakuuttaa olevansa aikuinen. Hän kertoi työskentelevänsä rekkakuskina ja että hän omisti dieseliä käyttävän auton. Hän myös korosti juovansa kahvia ja jopa olutta.

MuutaMuokkaa

Jogiinin vanhemmat ovat jääneet mysteeriksi. Joidenkin teorioiden mukaan heitä ei olisi, vaan Jogiin eläisi sijaisperheessä, sosiaalityöntekijän huostassa tai peräti yksin. Nämä huhut ovat kuitenkin perättömiä. Muutamissa videoissa Jogiin mainitsi henkilön nimeltä Kaljaa-Ukko/Kalja-Aukko, ja esitteli tämän lempikaljan, -osaston ja -auton. Tämä on mahdollisesti Jogiinin isä tai jokin fiktiivinen hahmo.

Nykyinen aktiivinen reupload-kanava on Skeffimestari. Entinen Jogiin861 poistatti videot vuonna 2013, mahdollisesti Jogiinin äidin toimesta, koska hänen tiedetään ennenkin uhkailleen kyseistä kanavaa saadakseen Jogiinin videot pois YouTubesta. Jogiinista löytyy myös useita STP-tyylisiä videoita ja parodioita.

Sanontoja Muokkaa

"Maistuu mauttomalta mehulta" (videossa testissä juissi hedelmämehujuoma)

"Laitetaan jääkaapin ovi kiinni, ettei lämpö karkaa" (videossa testissä juissi hedelmämehujuoma)

"Maistuu vähän väkisin tehdyltä" (videossa testissä eldorado cornflakes)

"Aika mehukasta halpispizzaksi" (videossa testissä xtra salamipizza)

"Tossa on meiän lempipussi antimömmö" (videossa Markus syö tulisen karkin)

"Maistuu suklaalle ja mehukkaalle suklaalle" (videossa testissä favorina suklaamuna)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki